Wij onderscheiden drie domeinen:
- Algemeen ivm. de Code van de ethische fondsenwerving
Verenigingen en stichtingen die lid zijn van Ethische Fondsenwerving vzw (RE-EF), verklaarden zich voorafgaandelijk akkoord om de Code van de ethische fondsenwerving en het Intern Reglement van RE-EF te respecteren.
De ledenlijst van RE-EF vindt u hier.
U kan deze verenigingen ook herkennen aan het RE-EF-label op hun brieven, rapporten en hun website.
Als u meent dat een vereniging in haar communicatie of bij de fondsenwerving de Code van de ethische fondsenwerving niet respecteert, heeft u de mogelijkheid dit te melden en het recht daarover een klacht neer te leggen.
- Specifiek ivm. het Handvest voor Directe Dialoog
Sinds meer dan vijftien jaar wordt de methode van Direct Dialogue (DD, directe dialoog) succesvol gebruikt om nieuwe schenkers te werven op straat, aan huis en in winkelruimtes. De leden van RE-EF die deze methode gebruiken, zijn onderworpen aan een specifiek Handvest Direct Dialogue. Ook een aantal niet-leden hebben zich ertoe verbonden dit Handvest te respecteren.
Als u meent dat een vereniging en/of haar ambassadeurs dit Handvest niet respecteren, heeft u de mogelijkheid dit te melden en het recht daarover een klacht neer te leggen.
- Specifiek ivm. Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR)
Deze verordening, beter bekend als GDPR, is bedoeld om de privacy van iedere burger te beschermen en tegelijk marketingactiviteiten en verkoop mogelijk te maken. RE-EF werkt aan een specifieke Gedragscode Gegevensbescherming voor Fondsenwervende organisaties, die voor erkenning zal voorgelegd worden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
In afwachting moeten eventuele klachten rechtstreeks bij de Gegevensbeschermingsautoriteit worden neergelegd.
Meldingen en klachten worden bij voorkeur ingediend via het online formulier. Kies hiervoor het juiste domein in de rechterbalk.
-
Enkel gemotiveerde klachten kunnen ontvankelijk verklaard worden, dwz. dat een minimum aan feitelijke gegevens moet kunnen aangedragen worden.
- Een klacht wordt vertrouwelijk behandeld en op verzoek ook anoniem, maar de identiteit van de klager moet bekend zijn bij RE-EF.
- De uitspraak en eventuele sanctie door de controleorganen van de RE-EFna een klacht worden gepubliceerd, zonder vermelding van de identiteit van betrokken personen.
- Persoonsgegevens worden beveiligd en enkel gebruikt en bewaard voor de behandeling en afhandeling van de klacht.