Code van de ethische fondsenwerving
De instellingen, verenigingen en stichtingen van maatschappelijk belang hechten enorm veel waarde aan de vrijgevigheid van het publiek, die hen de mogelijkheid geeft om hun doelen na te streven.
Om solidariteit aan te moedigen, actiever en verantwoordelijker te maken, lijkt het hen daarom essentieel om:
- de vrijgevigheid van het publiek, waar ze op zovele manieren een beroep op doen, aan te moedigen;
- de schenkers in te lichten over het maatschappelijk nut van hun acties en over de bestemming van de ingezamelde fondsen in het licht van de intenties die hen werden voorgehouden;
- te waken over het ethische karakter en de nodige transparantie binnen de relatie tussen organisaties en de dienstverleners waar zij een beroep op doen;
- de regelgeving omtrent alle aspecten van de vrijgevigheid van het publiek te volgen;
- oog te hebben voor de verscheidenheid aan profielen van schenkers in een steeds veranderende maatschappij, en deze te respecteren.
Met het oog hierop hebben de ondertekende instellingen, verenigingen en stichtingen van maatschappelijk belang een aantal fundamentele ethische regels opgesteld, die gebundeld werden in een Code van de ethische fondsenwerving. De leden van RE-EF verbinden zich tot de naleving van deze regels.
Ethische fondsenwerving vzw werkt ook samen met de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Zij beroept zich op deze Code van de ethische fondsenwerving ingeval van dossiers en klachten uit de sector. www.jep.be