UBO-register : opgeschorte boetes en ander nieuws
In 2017 werd het UBO-register ingevoerd. Naast de verplichte registratie van de uiteindelijk begunstigden (UBO’s) in het register, moeten de informatieplichtigen ook een bewijs leveren dat de informatie over de UBO’s adequaat, nauwkeurig en actueel is.
https://financien.belgium.be/nl/E-services/Ubo-register
De deadline om aan deze bijkomende verplichtingen
te voldoen verstreek op 31 augustus 2021.
Deze verplichting is een bijkomende en vaak omslachtige administratieve
last, hoewel het voor vzw’s bovendien grotendeels gaat over openbaar beschikbare
en raadpleegbare documenten. Vanuit het ‘Only Once’ principe (de statuten en
bestuurdersbenoemingen zijn neergelegd bij de griffie van de
ondernemingsrechtbank, een reeks gegevens is reeds geregistreerd bij de KBO,
enz.), blijft dit een Kafkaiaanse verplichting.
Helaas blijkt de FOD Financiën haar dreigement omtrent aangekondigde
controles ook effectief door te zetten. Zo’n 3.400 verenigingen werd tijdens de
voorbije dagen een boete van € 500 opgelegd.
Na een tussenkomst in de Kamer op 9-12-2021 door
volksvertegenwoordiger dhr. Matheï (CD&V), heeft minister Van Peteghem
beslist alle boetes op te schorten tot 31 december 2021, en de betrokken
verenigingen intussen een nieuwe kans te geven om hun verplichtingen na te
komen.
Wij moedigen onze leden aan om van dit uitstel
vooralsnog gebruik te maken.
Nieuw sedert dit jaar : informatieplichtigen hebben momenteel de
mogelijkheid om te bevestigen dat de informatie die opgenomen is in het
Belgisch Staatsblad (en in de KBO) adequaat, nauwkeurig en actueel is voor het
UBO-Register. In dat geval volstaat het dit te bevestigen en moeten er geen
bewijsstukken toegevoegd worden.
Vanuit
de VEF en samen met andere koepels en federaties, volgen wij dit dossier verder
op. Onze bedoeling is om de UBO-registratie en actualisering volledig automatisch
te laten verlopen op basis van de publicaties in het Staatsblad en de KBO.